Slaaptekort

Krijg ik wel voldoende slaap?

Deze blog is oorspronkelijk geschreven, met alle rechten van toepassing, door onze eigen Peter Wolfhagen.

 

Krijg ik wel voldoende slaap?

Als vervolg op onze vorige slaap blog, gaan we nu bekijken of je wel voeldoende slaap krijgt. Een enkel nachtje slecht slapen kan gebeuren en is zo slecht niet. Maar wanneer je chronisch slecht slaapt kan dit van grote invloed zijn op de kwaliteit van het leven. Daarom zien we ook bij YOU. The Gym goed slapen als basis. Wanneer je geen goede nachtrust hebt gehad begin je de dag al met 1-0 achter, met een half vol emmertje. Daardoor heb je minder energie. Minder energie voor alles! Maar hoe weet je nu voor jezelf of je voldoende slaapt? Daarom in deze blog een testje om te achterhalen of je te weinig slaapt en informatie over wat de reden van je slaaptekort zou kunnen zijn.

 

Hoe kan ik ontdekken of ik genoeg slaap?

 

Het zou makkelijk zijn als we precies zouden weten hoeveel slaap iemand nodig heeft. Gemiddeld lijkt een slaapduur van 7 tot 8 uur per nacht wel voldoende te zijn, maar de individuele verschillen zijn aanzienlijk. Waar de een na nachten van 6 uur zich prima voelt, loopt de ander na nachten van 9 uur als een zombie door de dag.

Het is dus veel belangrijker om te onderzoeken of je wellicht last hebt van verschijnselen die te maken hebben met een slaaptekort en op die wijze te achterhalen of je wel voldoende slaapt. Om dat te ontdekken hebben we een simpel testje voor je.

 

Wat is jouw situatie?
Ja

(0 punten)

?

(1 punt)

Nee

(2 punten)

Ik snooze nooit
Ik ben altijd direct scherp
Ik voel me energiek
Ik heb weinig last van dips
Ik heb zin om te bewegen

 

Voor elke vraag waar je een vraagteken hebt geantwoord scoor je 1 punt, en voor elk β€œNee” antwoord scoor je 2 punten. Tel vervolgens het totaal aantal punten op. Bij een totaalscore van 4 punten of minder is er niets aan de hand. Bij 5 of 6 punten zou je wel iets aandacht kunnen schenken aan je slaapgedrag, maar als je 7 punten of meer scoort kan beter slapen je wellicht heel veel opleveren!

 

Weinig slapen of slecht slapen?

Een slaaptekort kan het gevolg zijn van te weinig slapen of van slecht slapen. Het is van belang om te achterhalen wat bij jou aan de orde is. Te weinig slapen is dikwijls een keuze, en is dus iets makkelijker op te lossen. Als je weet hoe laat je ’s-morgens op moet en inmiddels hebt achterhaald hoeveel uur slaap bij jou het beste werkt, is het een kwestie van op tijd naar bed gaan. Deel vervolgens jouw avond zo in dat je dat ook kunt. Zorg dat je op tijd eet, plan niet te veel in de avonden en stel een alarm in op je telefoon dat afgaat als je nog een uur hebt voordat je in je nestje moet liggen.

Als je niet te weinig maar slecht slaapt en daardoor een slaaptekort hebt dan behoor je tot het kwart van de Nederlandse bevolking dat moeite heeft om in slaap te vallen, moeite heeft om door te slapen of te vroeg wakker wordt. Bedenk voor jezelf welke van die drie redenen er bij jou aan de orde is.

Van die mensen die slaapproblemen hebben, zegt 40 procent dat ze zΓ³ slecht slapen dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Ze hebben last van bijvoorbeeld concentratieproblemen, vergeetachtigheid of een slecht humeur. Zeker als je tot die laatste groep behoort is het van belang om de kwaliteit van je slaap te gaan verbeteren. De beste manier daarvoor is het aanleren van een vast avondritueel waarbij je je lijf in verschillende stappen voorbereidt op een goede nacht. In een volgende blog zullen we daar aandacht aan besteden.